Плантарен фасциит


Плантарният фасциит е една от най-честите причини за болка в петата. Той представлява възпаление на широката ивица фиброзна тъкан (плантарната фасция), която минава по долната повърхност на стъпалото и свързва петната кост с пръстите на краката.

Плантарният фасциит често причинява болка, която обикновено се появява при първите стъпки сутрин. С раздвижването
болката намалява, но може да се засили отново след по-продължително стоене прав или при изправяне след продължително седене.

Плантарният фасциит е по-често срещан при бегачите, но рискът за появата му е по-голям при хора с наднормено  тегло, при носене на обувки с отсъстваща или неподходяща поддръжка на свода, при внезапно увеличаване на физическата активност.

  • Симптоми

Плантарният фасциит обикновено причинява пронизваща болка в свода на стъпалото близо до петата. Болката обикновено е най-силна с първите няколко стъпки след пробуждането, въпреки че може да бъде предизвикана и от дълги периоди на стоене или седене. Болката обикновено е по-силна след, а не по време на тренировка.

  • Причини

При нормални обстоятелства плантарната ви фасция играе роля при поглъщането на удара и поддържането на свода на стъпалото. Повишено напрежение и пренатоварване могат да предизвикат сълзене на фасцията. Продължителното разтягане и разкъсване може да предизвика раздразнение или възпаление на фасцията, макар в много случаи на плантарен фасциит причината да не е ясна. 

  • Рискови фактори

Въпреки че плантарният фасциит може да възникне без очевидна причина, факторите, които могат да увеличат риска от развитие на плантарен фасциит, включват:

  • Възраст. Плантарният фасциит е най-често срещан на възраст между 40 и 60 години.
  • Някои видове упражнения и физическа активност. Дейности, които подлагат петата на тежко и продължително натоварване и прикрепената към нея тъкан – като бягане на дълги разстояния, скокове, балет и аеробика – могат да допринесат за възникване на плантарен фасциит. Внезапното увеличаване на движението и повишената физическа активност, за която не сме подготвени, са рискови фактори. 
  • Механика на стъпалото. Ако имате спаднали или високи сводове, или дори необичайна походка, това може да повлияе върху начина, по който се разпределя тежестта върху стъпалото при стоене и да натовари допълнително върху плантарната фасция.
  • Затлъстяване. Излишните килограми допълнително натоварват плантарната фасция.
  • Професиите, които ви държат „на крак“. Плантарната фасция е по-податлива на увреждане при хора, които работят във фабрики, учители и други, които прекарват по-голямата част от работното си време в ходене или в стоене прави върху твърди повърхности.

Усложнения

Пренебрегването на плантарния фасциит може да доведе до хронична болка в петата, което възпрепятства обичайната ви дейност. Промяната  в походката, за да сведете до минимум болката в стъпалото, може да доведе до проблеми с краката, коляното, бедрата, или гърба.

Диагноза

Диагнозата се поставя въз основа на медицинска история и физически преглед. По време на прегледа, вашият лекар ще провери чувствителността на стъпалото ви, за да установи по-точно местоположението на болката и да определи причината за нея.

Изследвания 

Обикновено не се налага правене на рентгенови или други снимки. Вашият лекар може да ви предложи рентгеново или магнитно резонансно изображение (MRI), за да се увери, че болката ви не е причинена от друг проблем, като фрактура или притиснат нерв.

Понякога рентгеновото изследване може да покаже шип на петата. В миналото тези шипове често са били обвинявани за болката в петата и  са ги премахвали хирургически. Но много хора, които имат шипове на петите си, нямат болка в петата.

Лечение

Повечето хора, които имат плантарен фасциит, се възстановяват с консервативно лечение, което включва почивка, носене на подходящи обувки и ортопедични стелки, налагане с лед на болезнената област и разтягане в продължение на няколко месеца.

Медикаменти

Средства за облекчаване на болката като ибупрофен и други медикаменти могат да облекчат болката и възпалението, свързани с плантарния фасциит.

Терапии

Упражненията за удължаване и укрепване или използването на специализирани устройства могат да осигурят облекчаване на симптомите. Те включват:

  • Физиотерапия. Физиотерапевтът може да ви покаже серия от упражнения, които да разтягат плантарната фасция и Ахилесовото сухожилие и да подсилят мускулите, които стабилизират глезена и петата. Терапевтът може също така да ви научи да използвате атлетична лента, за да поддържате петата си.
  • Нощни шини. Вашият физиотерапевт или лекар би могъл да ви препоръча да носите шина, която се разтяга на вашите мускули и свода на крака, докато спите. Шините поддържат плантарната фасция и ахилесовото сухожилие в удължена позиция за една нощ и улесняват разтягането.
  • Ортопедични стелки. Ортопедичните стелки ще допринесат за правилното разпределяне на натоварването върху стъпалото.  Обувките са от голямо значение – те трябва да осигурят добра опора на сводовете на стъпалата ви. 

Хирургични или други процедури

Когато по-консервативните мерки не са достатъчни, в медицината се практикуват и други методи като инжектиране на стероидни препарати, екстракорпорална терапия с ударна вълна, процедура Tenex, хирургична намеса. 

Начин на живот и домашни средства

За да намалите болката при плантарен фасциит, опитайте тези начини да се погрижите за себе си:

  • Поддържайте здравословно тегло. Отслабвайте, ако сте с наднормено тегло или със затлъстяване, за да сведете до минимум претоварването на плантарната фасция.
  • Изберете обувки с добра поддръжка. Избягвайте високите токчета и съвсем равни обувки с тънко ходило. Носете обувки с добра опора на свода и плътно ходило, което поглъща удара върху стъпалото.   
  • Носете ортопедични стелки. Ако имате плоскостъпие, нужни са ви стелки, които  поддържат надлъжния свод,  а в случай на свръх-пронация коригират позицията на петата. Ако сте с високите сводове, стелките и обувките трябва да ви осигурят поддръжка на сводовете, съчетана с отлично омекотяване на стъпването и зоната на петата. 
  • Увеличавайте физическата активност постепенно. Не прекалявайте с натоварването на стъпалата и избягвайте твърдите повърхности. Използвайте алеи, писти или места, подходящи за спорт, а не тротоари и улици! Пробяганото или извървяно разстояние също увеличавайте постепенно! Болка в стъпалата не е нормална, вземете мерки веднага.
  • Не носете износени спортни обувки. Заменете старите си спортни обувки, преди да спрат да поддържат краката ви. Ако сте бегач, купувайте нови обувки след около 600 до 800 км пробег.
  • Променете спорта си. Опитайте спорт с по-слабо въздействие върху стъпалата, като например плуване или колоездене, вместо ходене или джогинг.
  • Налагайте крака с лед.  Дръжте пакет с лед, обвит в кърпа, върху болезнената зона за 15-20 минути три или четири пъти на ден или след активност. Или опитайте масаж с лед. Замразете хартиена чаша, пълна с вода, и я търкаляйте по стъпалото за около пет до седем минути. Редовният масаж на лед може да помогне за намаляване на болката и възпалението.
  • Правете упражнения за разтягане. Правете прости домашни упражнения за разтягане на плантарната фасция, ахилесовото сухожилие и мускулите на прасеца.

 


виж още