Движението – най-доброто упражнение за мозъка

Ако търсите естествени начини да повишите настроението си, да възбудите паметта си и да предпазите мозъка си от когнитивен срив, в следствие на преумора и напредване на възрастта – движете се!

Редица проучвания, проведени в последните години показват, че всеки вид упражнения, които пряко повишават честотата на сърдечния ви ритъм, карат ви да се раздвижите и да се изпотите, известни още като аеробни упражнения, имат положително и важно значение за мозъка ви.

Аеробните упражнения са ключът към главите ни, също както и към сърцата ни. Това твърдят авторите на една, наскоро публикувана статия в блога “Mind and Mood“ на Харвардската медицинска школа.

Повишаването на настроението се проявява само няколко минути след като сме се качили на велосипеда, но подобряването на паметта изисква малко повече време, усилия и постоянство. Аеробните упражнения са най-доброто за мозъка ви, което можете да правите ежедневно в продължение поне на 45 минути.

В зависимост от целите си, можете да добавите към ежедневните си тренировки и бързо ходене или джогинг. Учените са установили, че при хора с тежка депресия, 30 минути на бягащата пътечка в продължение на 10 дни е начин признаците й да намалеят и дори напълно да изчезнат. Аеробната гимнастика доказано може да помогне на хората с клинично доказана депресия, тъй като ефективно намалява нивата на стрес-хормоните – адреналин и стрес, а от там и чувството за тревожност.   

Според едно британско проучване, ако вече сте на 50, най-добре ще ви се отрази комбинацията от аеробни упражнения и такива с кратка, но висока интензивност, включително динамична йога, коремни преси, лицеви опори. В друго проучване се твърди, че хората между 60 и 88 години, които ходят пеша поне по 30 минути дневно в продължение на 12 седмици подобряват паметта си и стават по-концентрирани.

Учените все още не са установили защо именно този тип упражнения дават положителен тласък на човешката мозъчна дейност, но се предполага, че това се дължи на подобряването на кръвообръщението, което насища кръвта с кислород, а това дава на мозъка свежа енергия.

Проучване, проведено сред възрастни жени с начални симптоми на деменция, е установило, че аеробните упражнения влияят положително върху развитието на хипокампуса, който има пряко отношение към възприемането на нови знания и качеството на паметта.

Учените са категорични, че хората около и над 50 годишна възраст трябва да се занимават с аеробни упражнения, ако не всеки ден, то поне през ден, за по 45-60 минути, за да съхранят паметта и доброто си настроение, както и добрата си физическа кондиция.

по материали от www.brainfacts.org 


виж още